fredag 16 september 2011

te med Vygotskij

Vilken mastig föreläsnig vi fick igår av Tarja !
Jag cyklar hem , det har redan börjat mörkna ute och min hjärna sorterar.
Det var flera härliga bekräftande teorier på det som min erfarenhet säger mig. Och vilken fantastisk kunskapssyn som ligger bakom! Äntligen får man höra hur viktig den visuella kompetensen är, att vi lär genom sinnena har jag som jobbar mycket med bild aldrig ifrågasatt men jag vill veta mer om hur processen i kunskapsbildandet går till!
Denna föreläsning väcker min nyfikenhet på begrepp som synergi, de s.k blandformerna som uppstår då flera sinnesmodaliteter blandas , dans, rörelse, musik, bild. Andra begrepp som ger mig aha-upplevelser är den transformerande och meningsskapande kvalitén .
Transformera = omvandla från en medvetandenivå till en annan, begreppen svindlar! Från idé till produkt det känner vi ju till redan, det produceras en massa saker i skolan ( förskolan ) men vad händer inom barnet då detta sker? Kanske hade Aristoteles en poäng i att själen utvecklas. Och den mentala färdigheten som barnet utvecklar då det i sitt skapande förmår att sortera sinnesintrycken, skapa mentala inre bilder och scheman för begrepp av företeelser, hur viktigt är inte detta i dagens samhälle med så mycket sinnesintryck som barnen får, att de kan sortera. Tarja nämner på föreläsningen begrepp som Visionskunskap dvs förmåga att förutse- återigen kommer vi tillbaka till att du kan aldrig lära dig något utan att ta hänsyn till dina personliga erfarenheter. Identitet och kunskapsbildning handlar om det subjektiva och det objektiva. 

En annan dimension i Reggio Emilia pedagogiken som tilltalar mig oerhört mycket är tilltron på barnet som är klart demokratisk i sitt synsätt. Att ge barnet sitt individuella uttryck, få låta dess egna röst räknas. Det kompetenta barnet...
Jag kan inte heller låta bli att fascineras av Reggio Emilias politiska ställningstagande då på den tiden då man byggde upp förskolorna, i efterkrigstidens Italien, i ett sargat Europa som en lokal motståndsrörelse med mödrar som tog saken i egna händer och folkskolläraren Loris Malaguzzi som sedan blev stadens barnomsorgschef och byggde upp skolorna tegelsten för tegelsten. Vilka eldsjälar! 
"Kvinnorna och Loris Malaguzzi ville försöka ”vaccinera” varje ny generation mot alla former av antidemokratiska rörelser genom att börja med barnen. Loris Malaguzzi fortsatte sedan under decennier, tillsammans med föräldrar och pedagoger och i kontakt med näringsliv och politiker i sin stad, att utveckla denna pedagogiska filosofi vidare." Citat från Wikipedia

Tänk att få ha en tebjudning med Loris Malaguzzi, Vygotskij och dessa kvinnor! Leker med tanken....

                   
Bild av Loris Malaguzzi            Bild av Lev Vygotskij    

http://vigfusina.is/ymislegt/nam02/malaguzzi.htm

http://www.es.flinders.edu.au/~mattom/science+society/lectures/illustrations/lecture30/vygotskij.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar