tisdag 13 september 2011

Inspiration i ateljén

Igår startade jag en ny grupp med de minsta barnen som jag har, dvs 7-8 år.

Vi pratade om färger och presenterade idag färgen blå. Jag hade satt upp ett stilleben som bestod av olika blåa papper, en blå skål en blå nalle, några lila rullar och en barnskulptur som såg ut som ett träd, gjord av blå piprensare ocu lila indianpärlor.
Temat var jobba med det blåa, vad tänker du på när du ser dessa blåa saker? Vill du visa mig hur du ser det? Teckningarna blev otroligt varierade, en pojke fick till och med in två bilar!!!
Materialen var vaxkrita, oljepastellkrita och temperafärg på akvarellpapper. Vanliga enkla material.

BArnen arbetade koncentrerat i 30 minuter medan regnet skvalade utanför vilket också gav prat om vilken färg vattnet utanför fönstret har....

Hade såklart en tanke med om att se och observera barnens arbete men där känner jag att eftersom jag är själv med barnen så hinner jag inte med den delen! Det måste jag klura lite på hur jag skall få in...
Nästa vecka skall jag visa dem bilder av Mark Rothko och jobba vidare med den blå färgen.
Fick också idéer av Cellini i Tarjas kompendium att skapa en taktil bok, dvs att barnen skall få göra sina egna känselböcker! Vi får se var det slutar!


 Målning av Mark Rothko (1903-1970 )



BOKTIPS:
Har en annan bok som inspiration just nu som heter:
INTRO-SKAPA
BIld, färg och form av Johan Frid och Karl-Johan Nilsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar