söndag 11 september 2011

Söndagsläsning

Igår påbörjade jag läsningen av boken Project Zero och det börjar utkristallisera sig en tydligare bild av Reggio Emilias tankar.

Fastnar framförallt för Carla Rinaldis tankar om Lyssnandets pedagogik!!
Hon skriver" Lyssnande är inte lätt. Det kräver en medvetenhet och på samma sätt ett upphävande av våra bedömningar och framförallt av våra fördomar; det kräver öppenhet för förändring."

Visst känner jag igen detta, hur många gånger som helst har jag stött på det i undervisningen. Man har en plan innan men då jag presenterar den för barnen ställer de frågan på sin spets och vi hamnar tillsammans i en helt ny vinkel av problemet. Ibland är det jobbigt men ofta är det också härligt!
Och oj så viktigt det är med lyssnandet! För barnens skull, för lärarens skull och för samhällets skull.....
Nu ska jag återgå till Carla igen! Vi ses!!!

1 kommentar:

  1. Jag tyckte också att den gav en bra övergripande bild. Jag är ganska ny inför Reggio så jag tyckte den var kanon.

    SvaraRadera