torsdag 8 september 2011

Förväntningar på seminariet av Tarja

OJ, nu började verkligheten smyga sig på då vi fick grupparbetes uppgiften ikväll.
Hur kan atelieristan bidra till att barns utforskande blir utifrån barns perspektiv? Vilken relation kan atelieristans arbete ha i den pedagogiska verksamheten??
Dessa frågor ska vi nu bena ut, brottas med och undersöka. Det är verkligen det jag har längtat efter!
För mig i min verksamhet, som bildlärare i Kulturskolan så står jag ju utanför ett pedagogiskt "vanligt" sammanhang så därför måste jag visionera lite runt detta. Hur skulle det kunna vara i en ordinarie verksamhet ??? Och skulle detta gå att genomföra i Kulturskolan i bildämnet???
Jag ser nu framemot att träffa Göteborgs guru på området, Tarja Heikkö som jag hört så mycket positivt om.

I Kulturskolan i Angered där vi verkligen arbetar med en helhetssyn på barnen,lånade min dåvarande chef ut Tarjas bok om estetiska läroprocesser till mig med orden: " Du kan ju läsa den här!" Detta var kanske 2 år sedan. Det var ju en tegelsten som jag givetvis inte läste just då men nu har denna bok med sin författare korsat min väg igen! Och detta samtal med min chef fick igång mitt intresse för Reggio Emilia pedagogiken...
Ska bli spännande att få höra Tarja själv!



Detta är mitt ämne i Kulturskolan! Tillverkat i plastelina av en sju-åring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar