fredag 13 april 2012

Uppgift v.15

Hur kan man arbeta med barn och konstbilder?
Hur kan ett konstprojekt med barn se ut?
 
Tyvärr kunde jag inte träffa mina kolleger i baslaget nu i veckan, då jag hade påsklov och var bortrest -men hoppas att vi skall få tillfälle att ta igen detta snart! Jag vill gärna diskutera dessa frågor med dem eftersom detta är lite av det jag brinner för! Jag har arbetat i liknande konstprojekt i 10 år och vet att det Stina pratar om att barnen kan nå oanade höjder då man tänjer på deras gränser över vad de själva tror är möjligt att göra, är sant - dvs genom att de ser att de kan mycket mer - lyfter barnen sig själva och växer otroligt mycket i sitt självförtroende!
Jag tror också att svaret på HUR? är att pedagogen som arbetar med barnen är ärligt intresserade och engagerade! Ett konstprojekt kan handla om i princip vad som helst men utgår man från ett gemensamt intresse att utforska så spelar temat ingen roll. Detta såg vi bevis för på studiebesöket i Kärra- Rödbo och barnens projekt med Skulpturer. Min erfarenhet är att det kan vara lite trögt och försiktigt i början men sedan svävar vi ut med hjälp av improvisation, fantasi, respekt och kärlek!
Jag har inga färdiga metoder eller svar, när jag går in i arbetet med barnen men jag LYSSNAR på dem och följer med dem ut på deras svindlande tankestigar! Och jag har lika fantastiskt roligt själv! Och för mig, är det det här som är estetiska läroprocesser....
 
Så :  här beskriver jag mina erfarenheter från ett av mina konstprojekt med barn.
Projektet hette "Strecket" och handlade om barns tecknande och uppfattning om vad ett streck är. Jag jobbade ihop med en annan konstnär Malin Bogholt och vi arbetade i två olika stadsdelar under hösten 2010 och våren 2011. Resultatet blev en utställning som visades på Göteborgs Konstmuseum. Jag arbetade på två olika förskolor i Bergsjön med 4-5 åringar.
Vi träffades 5 ggr och barnen fick prova på olika tekniker. Vi jobbade med skuggor, tecknade, byggde, mätte, la ut långa streck, mätte oss själva och reflekterade över vad ett streck kan vara.   
Några frågor som vi funderade över var:
 
Var börjar och slutar ett streck? När blir strecket något annat? Kan strecket ta slut? En av lärarna utsågs till att föra anteckningar över vad barnen sa. De fotade också processen och dokumenterade arbetet i en Dagbok/Loggbok. Barnen fick också samla på streck- dvs allt som går att lägga på en lång rad så att de bildar streck; spaghetti, grillpinnar, sugrör, piprensare m.m.






Vi byggde också med olika slags ståltråd, detta är också streck som man kan teckna med.Vi byggde en figur ihop, huvud, armar, ben, mage, hjärta, hår m.m . Vi jobbade med Overheadpennor på OH-plast och tillsammans ritade vi  former och mönster.  
När pappret var fyllt av streck, former och figurer lades det på OH-apparaten och visades på väggen. Där satt ett stort papper/spännpapper som vi tillsammans fyllde i med Kol och pratade om vad som hände då det pyttelilla strecket vi gjorde blev en stor form…


Jag upptäckte hur fantastiska tankar barn går omkring och bär på och så mycket klokhet våra småttingar har om abstrakta begrepp!
I gruppen uppstår också en härlig smittande känsla att vi tillsammans utforskar ämnet, vi blir i arbetet jämlikar med ett gemensamt intresse, jag tror att det är viktigt för barn att känna att varje barns insikt blir en del i bygget av vad vi kan om vad ett streck är! Alla tillför något och världen blir mer mångsidig och rik genom att vi får höra alla olika åsikter om vad ett streck kan vara.... 
Här är det som förskollärarna noterade och reflekterade över vad barnen tränade på:


  • Samarbete
  • Turtagning
  • Motorik
  • Språk
  • Rumsuppfattning
  • Kroppsuppfattning
  • Matematik

Nedan följer en del av observationen:


Vad är ett streck?    
Metoden är observation som är gjord av två pedagoger. De bilder som används är de bilder som är utan barnens ansikte.
Alla barnens namn är ersatta med bokstäver tex barn D. Grupp 1 består av 7 st barn och grupp 2 består av 6 st barn.
Observation 101119

Grupp 1
Konstserien börjar med att alla barn och vuxna får presentera sig. Vi pratar om att skriva, om penna och om papper, en förförståelse för materialet som kommer användas. Susanne frågar:
- Vad är ett streck?

Inget barn svarar, Susanne visar att barnens bokstäver är streck som sitter ihop och böjs. Barnen blir intresserade och pratar om sina bokstäver.
- Mitt namn börjar på F, säger barn F.

Hela gruppen sammlas runt ett papper och målar ett streck tillsammans. Barnen skickar pennan mellan varandra så att alla får måla ett streck på sitt sätt. Det blir skratt när strecken åker från kompis till kompis, strecket hoppar och snurrar.

Barnen börjar exprimentera med hur man kan rita ett streck, de sitter och väntar på sin tur. Pennan skickas fram och tillbaka och det blitr hela tiden nya former av strecket.
- Kom till mig då, säger barn D otåligt till pennan som är ute och far på pappret.

Strecket blir en gubbe, händer, en ballong, en kille m.m. Susanne berättar om att vi har också streck om kring våra kroppar. Vi har då förberätt med plast på väggen samt en overheadapparat för att kunna lysa upp konturerna och då måla av barnens konturer.

Avslutande fråga:
-Vad är då ett streck?
Vi skall också samla streck.

Grupp 2
Gruppen sammlas på liknande vis. Barnen får gissa vad de skall göra med penna och pappret.

-Skriva. säger barn F.

Susanne ritar och fråga om någon vill gissa vad hon ritar.
-Ett streck. gissar barn G.

Sen målas fler streck som tillexempel blir vågor, bokstäver, en apas svans och ett kryss. Susanne berättar en saga med ett streck, Barn G vill då berätta en läskig saga om en förbannelse. Efter sagostunden leker gruppen med streck.

Strecken busar runt genom en penna mellan barnen. Strecket hoppar och blir ett hus, en varg och massor av andra sagorelaterade figurer. Medans ett barn itaget får sin kontur avmålad får de andra barnen måla på papper. Barnwn vill gärna berätta om sina bilder och om strecken de målat.

Barnen vill också prova olika sätt att bli avbildade på genom att hålla ut händer på olika sätt och benen. De exprimenterar också med overheadapparaten genom att täcka över ljuset med händerna och med papper och då få olika figurer på väggen.

Avslutande fråga:
-Vad är ett streck?

Vi skall också samla streck.

101126
Grupp 1
Vi börjar med en liten rundvandring av namnen och pratar också om efternamn, Vi pratar om de streck vi har samlat ihop. De är samlade i en korg och är spaggeti, snören, blomsterpinnar, ståltråd och piprensare. Vi tar fram strecken, bygger med dem, böjer dem och mäter dem.
- Är detta ett streck? Frågar Susanne och håller upp ett snöre.

- Det är samma, säger barn A.

För att gå vidare och börja exprimentera och konstruera med de insamlade strecken använder sig Susanne av lek och barnens fantasi.
-Nu tar vi båten till en ö, säger Susanne och håller upp sina händer som en kikare.

Det står ett bord i rummet, det blir vår ö och vi ror dit. Det visar sig vara en riktig skaparö. Barnen vill först bygga på höjden, vi använder strecken, limpistol och fantasin. Barnen bygger också bokstäver och stjärnor. Det limmas, klipps och konstureras tills en limpistol inte fungerar längre.
- Vi provar den lilla (limpistolen), föreslår barn G.

Sen skickar barnen limpistolen mellan varandra, sen tillverkas adventsstjärnor, en borg och olika bokstäver ur barnens namn.Vi pratar även om bredd och höjd.

Grupp 2
Barnen är ivriga att börja och barn G pratar om djur när vi samlas. Vi pratar även om städer och kartor och om de länder barnen kommer ifrån. Vi kommer in på djur en gång till och pratar om vart de bor, barnen vill gärna flyga till en djungel för att se på djuren. Nu tar vi alla ett flygplan och till skall flyga till djungel, det blir en nödlandning på skaparön.

-Vad ska vi bygga? frågar Susanne.

Barn A vill ha lila piprensare, barn F tycker att det är lätt att bygga, många barn väljer att bygga med blomsterpinnar och knipsar av de i olika längder med en tång.

- Det var lätt som en plätt säger barn C och menar att arbeta med tången.

Barn A bygger en djurpark som sedan blev ett flygplan. Sedan bygger två barn rosetter en stund. Barn F och Barn A pratar om hur många ben en spindel har. Sedan vill barn F klippa med tången. Barnen klipper, böjer och limmar sina streck till rosetter, spindlar, flygplan och stjärnor. Ett av barnen bygger ett giftflygplan och berättar att det finns människor i planet som också är giftiga. Nu får spindel ett hus och limpistolen skickas vidare.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar