söndag 4 mars 2012

Reflektionsmix från Stinas o Tarjas föreläsningar

Nya ord -  nya intryck -  nya tankegångar.

Varje ord har en viktig innebörd och flera återkommer eller beksriver ibland olika delar av samma process tänker jag....

Enligt Vygotskij finns en gång i processen i barns skapande som han beskriver som att först  SE- att ta intryck - sedan HÄRMA- försöka rita av och återskapa. Under skapande processen där barnets kreativitet är med så uppstår moment av NYSKAPANDE.
Vygotskij pratar också om Fantasi och Minne . Tarja förklarar teorierna med att allt lärande befinner sig i ett kontinuerligt NU där vi har erfarenheter/historen bakåt med oss och är på väg in i Framtiden som är utmaningen där vi använder oss av dessa färdigheter Fantasi och Minne. Vilka minnesstrategier har barn?? Jo de sorterar och analyserar. JAg tänker: En del barn har svårt att sortera, dessa barn med olika syndrom har ju just en uppmärksamhetsstörning, de tar in för många intryck.

Stina pratar om vikten av att känna till var i klotter/bildutvecklingen barnet befinner sig för att kunna stötta och pusha barnet vidare ur sin APPROXIMALA zon.

Tarja pratar om VISUELL KOMPETENS - hur viktiga bilder är, vilka bilder vi väljer. Enligt Roland Barthes är vissa bilder s.k "PUNCTUM" bilder. dvs de beskriver processen tydligare.
Det analytiska ögat måste ta ställning OM ETIK -Kan bilder ljuga? OCH ESTETIK - Kan det vackra ta över?

Tarja pratar också om förmåga att se visioner som ett sätt att hitta kreativa lösningar.
Italienarna kallar det Previsionalità.

KREATIVITET är det som blir av att använda sin fantasi. Fantasin är motorn....
Tove Jansson pratar om DEN FARLIGA RESAN som vi skall ha bildanalys på nästa vecka.

Nu tog atelieristautbildningen ett nytt kliv framåt för mig igen denna veckan och jag fördjupar mig igen i teoribildningar om DET VISUELLA!!!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar