onsdag 22 februari 2012

Stinas uppgift

Att möta ett nytt material för första gången.

Under hösten arbetade jag i ett konstprojekt med de minsta barnen ( 2 -3 år) på en förskola i Mölndal och introducerade olika färger, tekniker och skapande. Ett av materialen var Kol och barnen fick pröva på detta för första gången.Eftersom arbetet är en s.k serie som genomfördes med VG-regionens kulturpengar, hade vi träffats några gånger innan vi skulle teckna men jag kände inte barnen speciellt väl.
Men naturligtvis hade jag med mig flera av de vana förskollärarna och fick under ett tillfälle möjlighet att stå vid sidan av och se och observera hur barnen för första gången använde kolkrita. Jag tittade på två av pojkarna som förhöll sig helt olika till kolet. De var båda precis 2 år gamla men den ene pojken ( A ) var försiktig och avvaktande medan den andre pojken ( B ) förtjust gav sig hän i skapandet.Pojke B använde en kolkrita i varje hand och ritade ibland med båda samtidigt. Pojke B fortsatte tills allt blev en enda svart dimma och suddade med händerna över pappret. Hans papper blev också tecknat på från alla olika håll. Pojke A var mera försiktig och tog fler pauser i sitt arbete och tittade mycket på sin kolkrita.Han tecknade bara från ett håll hela tiden.
Pojkarna hade dock samma fascination för vad som hände på pappret . Båda började först dra några streck sedan undersökte de sina fingrar.De petade med fingret för att se om färgen satt för evigt kvar på pappret eller hur den skulle bete sig. Ingen av pojkarna hade någon speciellt utvecklat språk utan uttryckte sig med enstaka ord. Eftersom jag alltså inte kände barnen innan får jag bara förlita mig på förskollärarnas betygelser att de båda tyckte det var spännande fast de närmade sig kolet på olika vis.Min reflektion är att bilderna visar hur viktigt utforskandet och processen i sig är för de minsta barnen och hur de var totalt ointresserade av ett färdigt resultat. De arbetade i cirka 20 min. och jag tyckte det var ganska lång tid för så små barn.De gjorde 2 bilder var på denna stund och pappret var stort som ett A3.


Pojke A på bild 1-5


1.

2.

3.

4.

5.





Pojke B på bild 6-10.

6.

7.

8.

9.

10.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar