fredag 9 mars 2012

En Battle på HDK

Måste bara skriva ner mina färska intryck från gårdagens Battle!
Så mycket förutfattade meningar man kan ha när man ställs inför en ny uppgift! Alla grupper fick 1,5 timme på sig att öva in en scen eller ett scenario för att visa upp hur man kan arbeta med ljus.


Vi diskuterade mycket noga och ingående tillvägagångssättet, tiden, dramatiska effekter. Vi vände och vred på tankarna för att verkligen ge våra kursdeltagare en häftig upplevelse av ljus. Vår grupp skulle visa upp en jättehäftig ljusscen med väl inövade moment av ett stegrat ljus! Vi skulle börja i ett kolmörkt rum med ett litet stearinljus som tänds och som sedan skulle sluta i en ljusshow på overheaden!
Men vad händer istället?
Jo, Istället fick vi Battla oss igenom en redovisning, dvs försöka improvisera i stunden, slänga våra invanda redovisningsmönster åt sidan, sporras av de andras framträdanden och ta för oss, glänsa i oss själva som ljus och släppa på blyghet, hämningar, invanda roller och LEKA!!!
Ja, vi kastades in i ett helt nytt sätt att redovisa på som verkligen satte fingret på frågor som:
- "Var befinner jag mig i för position eller roll då jag vill visa min kreativitet?!"
Det är lätt att vara en duktig lärare/pedagog och visa upp hur mycket idéer man har, och att visa hur mycket man kan.
- Vilken är min "comfort Zone"?
Jag är ju van vid att stå där framme och leda , visa och förklara. Det känns tryggt att alltid vara samma slags lärare.

- Vad är mina preferenser för det estetiska då man ställs inför en ny utmaning?
Vi tyckte att vi valde ett mångfacetterat sätt att visa upp olika sätt att uttrycka ljus på...Men om det mångfacetterade ändå bara är en liten del av spektrat???

- Vad tror jag är intressant att visa upp för barnen?
Vi valde en magisk ingång, lite klassisk sagostämning och sedan en fräck rolig robotaction del... Varför tror vi att det är vad barnen vill ha?

- Vilken lärarroll visar jag upp för barnen?
Vågar vi släppa på kontrollen ibland för att släppa fram improvisationen och leken i samspelet med barnen eller är även den fria delen i lärandet inom gränsen för kontroll?

Sammanfattningsvis ställer jag mig frågan :Hur långt vågar vi släppa in andras idéer och ta intryck av dem?
All undervisning handlar ju om att vara lyhörd för relationer och varje relation är ju individuell så hur mycket MOD har vi att se varje enskilt barn och ta hänsyn till vilken roll barnet vill spela - undervisningen handlar ju lika mycket om mottagandet hos barnet.Om inte kunskapen förmedlas och tas emot spelar det ju ingen roll hur mycket jag kan om mitt ämne!


Tack för en härligt befriande uppgift som gav mycket mer än om vi bara skulle ha fått visa upp det vi redan kan!!Vi kastades ut ur våra bekvämlighetszoner och ett kreativt kaos uppstod!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar