söndag 18 mars 2012

Egen skapande bilduppgift 3

"Nyskapande i tredimensionella material"

Jag jobbar ofta med barnen i återvinningsmaterial och kände mig först lite begränsad av uppgiften eftersom jag såg flera av barnens alster för mina ögon. Men materialet som jag valde ur skrothörnan blev en bit frigolit, en elkabel och , några kilar i trä och en bit av en gammal trävisp. Jag sammanfogade dessa delar med limpistol. Skapelsen blev ganska enkel och jag kände att det fanns ett spel emellan hur föremålen relaterade till varandra, Jag kände att  det blev mer som en scen , än ett föremål, som ville säga något till mig.





Jag bestämde mig då för att skapa en liten berättelse runt mitt verk och frågade barnen vad de tyckte att mitt verk föreställde. Först förklarade jag att detta var en uppgift som jag skulle göra på min kurs och vilka förutstättningarna var för mig.
Jag fick en hel del tips på titlar som jag redovisar nedan:

Kortslutning- Diskkran med vatten- Regnbåge med träd - Vattenkranen - Blomma-Elektricitet - Träddusch -
Rinnande vatten - Gatlykta som lyser på träd.

Det intressanta med detta var att barnens och mina associationer gick väldigt mycket åt samma håll. Jag såg en liten scen ute i naturen framför mig. Jag tänkte på det stormiga trädet som lutade sig över en liten vindpinad buske . En trädgårdsslang med vatten som ger nytt liv åt en gammal förtorkad buske i rabatten. Mina associationer gick också åt högtalare med information som man kan höra ibland då man väntar på spårvägen.
Steg 2 i min process var att undersöka vad som kunde hända då jag tog ut verket i en miljö i naturen . Men för att ha något att jämföra med ville jag också titta på verket inomhus för att se om det då ville säga något annat till mig. Jag insåg att ett konstverk kan ha helt olika budskap beroende på i vilken omgivning det befinner sig!
SÅ HÄR SÅG DET UT UTOMHUS: Jag har nu lagt till naturmaterial som löv, mossa, torrt gräs.












OCH NÄR JAG KOM IN BLEV DET ETT ANNAT UTTRYCK; Nu la jag återigen till nya föremål för att leka med betydelser.....






Jag har alltså provat konstverket på olika platser och tänker att detta är en fördjupning av att jobba med skrotskulpturer. Vad händer då de står i dessa olika miljöer? Hur förändras uttrycket inne/ute? Jag ville också jobba med storleken och vilken skillnaden blir i uttryck om man ändrar på skalan. Skala är ju alltid i förhållande till något annat - dvs i en stor omgivning kan verket bli litet och försvinna. Man kan också genom att fotografera det i olika perspektiv förskjuta betydelsen och vrida och vända på perspektiven. Som när barnen tecknar de mest betydelsefulla personerna störst, i en teckning Eftersom jag ofta arbetar med skrot och tidigare i höstas redovisade några av barnens alster ( se blogg OM FILURER 3/11 2011 samt RETURSKULPTUR 26/9 2011) så tänker jag att nu skall jag ta med barnen ut i närområdet så kan vi undersöka vad skulpturerna vill förmedla till oss utanför klassrummet!! Då kan vi också leka med perspektiv och skalor och betydelser.

Det var roligt att undersöka konstverket på olika platser och leka med olika betydelser genom att lägga till rekvisita. Jag skulle lätt kunnat fortsätta med utforskandet och flyttat runt det lilla konstverket i nya miljöer och prövat hur uttrycket skulle ändras ännu mer radikalt! Hade tankar på att låta det flyta på vatten men hittade inget bra vattendrag under min lilla promenad!Tänkte också på om det kanske kunde skrämma ankorna eller om det skulle flyta bort från mig, så det fick vara!

3 kommentarer:

  1. Å Susanne! Jag gillar det starkt att du förändrade din skulptur med hjälp av att förflytta den och kombinera den med olika material :) Tänk t.ex. vad olikt det kan bli beroende på omgivning....Spännande!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Linda jag hade det jätteroligt och kom på mer och mer under tiden att konst handlar så mycket om att vrida och vända på verkligheten och berätta olika historier. Lite teatraliskt blev det också!

      Radera
  2. Vilken härlig skapelse! Jag kan tänka mig att du flytta runt den fortfarande och får nya uttryck.

    SvaraRadera