lördag 4 februari 2012

En kreativ pedagogisk miljö

Vad är en Kreativ pedagogisk miljö?

Efter att ha gått runt på Solgläntans förskola med kameran i högsta hugg kommer jag hem och börjar undersöka mina bilder.

Vad har fångat min uppmärksamhet? Vilka miljöer fastnade jag för?
I de miljöer jag fångades av fanns det ett inslag av det sinnliga.
Mjuka tyger som hängde ner från taket, hur känner barnen sig när de går in i en tygdusch? Frasar det? Blir färgerna på kompisens ansikte annorlunda?
Känner barnet sig som om det får försvinna en stund? Om jag inte syns finns jag kvar då?
Massor av naturmaterial att röra vid, att lukta på. att stryka med fingret längs - vad ropar detta på hos barnet? Frammanar det deras fantasi? Vad kan den här kastanjen likna? Eller får det barnet att förundras över mångfald? Inte en pinne ser ju exakt likadan ut som någon annan...
Såpbubblorna som dansade ner över våra huvuden? Vilka frågor ställer dem till barnet? Hur känner barnen det då såpbubblan träffar deras fötter och går sönder? Säger det något om livets förgänglighet och ömtålighet?

Vad viskar en kastanj i ditt öra? Vad susar en pinne för sagor om den får liv?
 
Vad kan ljuset få dig att se och upptäcka?
För mig är det många frågor som får plats att finnas i en kreativ miljö! Framförallt att det ges utrymme för förundran - hur kan verkligheten se ut om man vrider på perspektiven lite grann?

Men jag fastnade också för de utrymmen som ställts i ordning för barnens fria skapande med färg och pensel.
En sak jag funderade över var varför de ofta var så små utrymmen - skapande kräver ju mycket rum! Men en stor rejäl ateljé fann jag med underbara sittplatser på stubbar som i skogen med tovade små sittlappar i ull! Där fanns också stora spännpapper på väggen och mjuk härlig lera färdig att knåda!

Jag tror att grunden för det kreativa ligger i nyfikenhet.
OM vi inte är nyfikna, vill vi inte undersöka saker och om vi inte frågar oss varför och hur, så väcks inte lusten att skapa. Därför ser jag det som viktigt att ge plats för undersökande , upptäckt och nyfikenhet under väldigt fria former, dvs utan givna svar. Som ett grundforskande eller som att ge sig ut på en upptäcksresa utan givet mål men med trygga förankringar i vuxna som håller i kartan ifall barnet går vilse.

Detta såg jag bland annat i barnens utforskande av vad en staty kan vara eller hur en byggnad kan se ut, där barnen hade gjort fantastiska bilder!!!




4 kommentarer:

  1. Vilken härlig reflektion! Jag håller med, det var otroligt sinnliga utrymmen, underbart!

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt inlägg! Jag fick så mycket inspiration av miljön på förskolan!

    SvaraRadera
  3. Spännande,

    Jag instämmer i det du skrivit om sinnligheten, nyfikenheten och förundran. I miljön visade de verkligen en respekt till barnen, för deras möjlighet att både utforska och fördjupa sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag blir så glad för att det finns såna här oaser för barn att få vistas i!

      Radera