måndag 14 november 2011

Engagerade eldsjälar

"Har du sett något fint med Dina ögon?"

Föreläsningen med Pernilla Mårtensson var ytterligare en stark aha- upplevelse, så olik Tarjas föreläsning eftersom det var en annan persons temperament som lyste upp föreläsningssalen.
Ytterligare en eldsjäl tänkte jag!
Det fastnar en tanke i mitt huvud och som envist har hängt sig fast där sedan Pernilla äntrade scenen.
När en människa brinner för det hon tror på finns inga hinder!

Hur kan man tvivla om man vet innerst inne att det finns en sån storhet i det lilla? Precis denna övertygelse delade Pernilla med sig av till mig, jag satt som förtrollad av hennes engagemang.
Ibland greppade jag ingenting av hennes strikta scheman , kanske är min förförståelse inte i fas ännu med dessa teoretiska tankar, men det kändes inte så viktigt utan det där som hon berättade om mellan raderna och i skenet av att ha arbetat 37 år i en stadsdel som hon älskade, så vet jag , att med all denna erfarenhet och kunskap som hon besitter ,så ligger det år av tålamod och floder av kärlek till hennes arbete bakom.

Bilderna talade också sitt egna tydliga språk och det var nästan mest dem som fastnade hos mig i denna föreläsningen.

Bilder på barn intensivt sysselsatta med utforskning. Barn som lyssnar på en saga, Barn som undrar,
Barn som tänker i ett inre arbete ,   i takt med sin egen klocka,
lyssnande efter sina egna ljud,
som sakta sakta blir till insikter,
ord som klämtar inne i deras egna öron.
Fyllda av uppmärksamhet,  fyllda av drivkraft att undersöka,
jämföra och klättra ett steg till ....fast kanske i cirklar eller i spår som bara de själva vet om....

Och sedan fastnar också påståendet att : All pedagogisk dokumentations syfte är att "hitta barnets högsta kvalitét" Dvs se det som barnen kan.
Hela tiden Barnets process, 
 återigen,    ifrågasätt alltså din egen duktighet och skala bort bekräftelsebehovet hos dig själv som duktig pedagog och utmana dina förutfattade meningar.

Vill bara läsa mer och mer och tack för boktipset om den lilla boken "Tyst erfarenhet"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar