söndag 8 januari 2012

Nytt ÅR!

Nytt år och således en nystart - efter ett underbart jullov med mycket vila , konstsamtal med vänner, arbete i min egna ateljé, besök på Konstmuséet och Frida Kahlos utställning. HAr läst Oskar Öquists bok :"Tyst erfarenhet" och njuter av den kärnfulla texten: "När vi var barn bestod världen av mysterier och små underverk. Undren kom till oss därför att världen inte var färdig, därför att den ännu inte hade fått vuxenvärldens skarpa konturer."
Jag tänker på detta speciellt då jag träffar mitt lilla barnbarn som upptäcker världen genom sina sinnen, han suger på fingrarna , han känner svalkan av min andedräkt då jag blåser på honom, han njuter av vattnet då han badar och blir helt lugn, han lyssnar uppmärksamt då man sjunger och pratar för honom. Han är bara 5 månader och vaknar till liv! Men så mycket kompetens de riktigt små barnen samlar på sig i det tysta....
Ett annat ställe där jag utforskar mina egna sinnen är i min egna ateljé där jag varit en hel del nu på jullovet och nu kommer snart  en utställning med vernissage den 21 januari - så det har verkligen hänt en del på lovet! Har provat vattenlöslig oljefärg och är helt såld på den!Den är krämig och flödig och man kan lätt "gifta" ihop färger och nyanser till glimrande ytor!

Städade ur ateljén på jobbet före jul och slängde 7 sopsäckar med gammalt skräp, ( !!!  ) känner att jag vill börja om från noll i mitt arbete, har sorterat och sorterat, nu skall här bli mer ordning och reda!
Tänker såhär med barnen:

1. börja terminen med att prata om färger, samla deras tankar på en tankekarta
2. vad verkar barnens intresse mynna ut i för tema - tänk brett och stort! tillsammans med barnen och med annan pedagog
3. vad skall vi samla in för saker till temat? samtal med barnen
4. vilka material skall vi använda? kolla med materialtillgång och be barnen fundera
5. kan vi använda fler estetiska uttryckssätt i processen? prata med kolleger
6. jobb i ateljén
7. dokumentation
8. gemensam reflektion

Och nedan en av mina målningar som kanske kommer med på min utställning....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar